דלג לתוכן

טיפול פסיכולוגי לבני נוער: למה לצפות

לחלק לא קטן מבני הנוער בארץ ובעולם ישנם בעיות עם חברים ועם המשפחה, בעיות של מקובלות חברתית, מערכות יחסים ועוד. פסיכולוגים מטפלים בבעיות הללו כמו בטיפול של בעיה רפואית. אם תשבור את הרגל, תלך לאורטופד. אם יהיה לך כאב אוזניים, תלך לרופא אף, אוזן גרון. אם אתה בדיכאון, חרדה, או זקוק למישהו לדבר איתו, פסיכולוג יענה לך על הצורך הרגשי במצבים שונים.
 
ישנם בני נוער שהפעולות, הרגשות או המחשבות שלהם יוצרים אין סוף מכשולים בחייהם. לכל אחד יש רגעים שבהם הוא חושב או מרגיש רגשות שהוא לא אוהב. בפעמים אחרות, אנשים עושים דברים שאנשים אחרים לא אוהבים. זה מצב נורמאלי. אבל כאשר מחשבות, רגשות, או פעולות לא רצויות יוצרים בעיות באופן קבוע, ייתכן שיש בעיה בתחום הפסיכולוגי המצריכה טיפול של מטפל מומחה.
 
הדבר יכול להיגרם למשל כתוצאה מאלימות או עדות לאלימות המפתחים אצל הנער לחץ חרדה ושבירת המוסכמות, ממתח ומלחץ בחייו שיכול להיות מועיל (כמו הנעה ללמוד למבחן), אבל גם לגרום לבעיות אם הוא מגיע במינון גבוה מדי, כתוצאה מאיבוד מערכת יחסים, כשאדם קרוב נפטר או מתרחק או לא מעוניין בקשר חברי והנער מרגיש עצוב או בודד. בדרך כלל הרגשות האלה יכהו עם הזמן, אבל לפעמים הם עלולים להחמיר, או להשפיע על חלקים אחרים של חיי המתבגר.

סוגי הטיפול

ישנם שלושה סוגי טיפול פסיכולוגי לבני נוער: פרטי, קבוצתי ומשפחתי. לפעמים, המטפלים ישלבו שני סוגי טיפול, כגון טיפול פרטני וקבוצתי. סוג הטיפול תלוי בעיקר בבעיות המתבגר.
להלן מספר פרטים על כל טיפול:
 
טיפול פרטני. בטיפול פרטני, המתבגר נפגש עם המטפל לבד על מנת לדבר על הבעיות שלו. המטפל יכול לתשאל אותו על הרגשותיו לגבי הבעיות העומדות לפניו ולתת לו כלים שיעזרו לך לעבוד על אותן בעיות. כל מה שנאמר בטיפול הוא חסוי, אלא אם כן למטפל יש סיבה טובה להאמין שהמתבגר עלול לפגוע בעצמו או במישהו אחר. לפעמים, המטפל יכול לדבר עם ההורים או המורים על הבעיות.
 
טיפול קבוצתי. הטיפול הקבוצתי מאפשר למתבגר לראות איך בני נוער אחרים מתמודדים עם הבעיות שלהם ויכול לתרגל דרכים חדשות להתמודד עם הבעיות שלו. בהתחלה, זה עשוי להיות קצת מפחיד להיכנס לקבוצה חדשה, כשלא מכירים את האחרים. אבל אחרי כמה פגישות, מרבית הנערים כבר מרגישים יותר בנוח. בדרך כלל, יש כחמישה עד עשרה נערים בכל קבוצה עם מטפל אחד או שניים. מטפלי הקבוצה יביאו את הנושאים וישאלו שאלות. כל נער חופשי לשאול שאלות משלו ולקבל תשובות מהקבוצה.
 
טיפול משפחתי – טיפול הכולל יחד את המתבגר ואת הוריו (ולפעמים האחים והאחיות שלו). כשכולם נמצאים, המטפל יכול לעבוד על בעיות משפחתיות המשפיעות על המתבגר, לוודא שכולם מקבלים במה להשמיע את טענותיהם, להציע פתרונות ולנסות ליישמם.

בעיות בטיפול פסיכולוגי לבני נוער

חלק מהבעיות של המתבגרים ניתן לפתור במהירות, וחלקן מורכבות יותר ולוקחות יותר זמן. בדרך כלל, טיפול יימשך לפחות שלושה חודשים (בהגעה פעם בשבוע). חלק מהבעיות מצריכות טיפול במשך שנה. למרות שטיפול יכול לקחת זמן רב, צריך לשים לב להתקדמות משבוע לשבוע.
 
מערכת יחסים טובה עם המטפל הוא אחד החלקים החשובים ביותר של טיפול פסיכולוגי לנוער. לפעמים המתבגר פשוט לא מסתדר טוב עם מטפל, ואת זה מזהים לרוב כבר בפגישה הראשונה או השנייה. אם המתבגר לא אוהב את המטפל שלו, זה בסדר לנסות אחד אחר.
 
עם זאת חשוב לזכור, שהמטפל לא יפתור את הבעיות של המתבגר רק בכוחותיו הוא. טיפול פסיכולוגי יהיה אפקטיבי רק אם המתבגר יעבוד קשה יחד עם המטפל. המטפל יתמוך בו ויציע דרכים מועילות לעבוד על הבעיות, אבל אם לא ישתפו עמו פעולה בפתרון הבעיה, הטיפול לא יצליח.

ליצירת קשר אנא מלאו את הפרטים