רשת ארצית לטיפול פסיכולוגי
רשת ארצית לטיפול פסיכולוגי, ייעוץ, אבחון והכשרה
   074-7292703

אבחון הפרעות קשב וריכוז

אבחון הפרעות קשב וריכוז

פלד אליעזר

בקבוצות לקויות זו שתי אבחנות עיקריות - הפרעות קשב וריכוז "טהורה" ADD והפרעת קשב עם מרכיב של היפראקטיביות ADHD. התהליך האבחוני מתחיל במילוי שאלונים (קונורס) על ידי ההורים והדמות החינוכית המרכזית (מורה או גננת) ובפגישה ראשונית עם פסיכולוג חינוכי קליני או עובד סוציאלי קליני.

בקבוצת לקויות זו שתי אבחנות עיקריות:

הפרעות קשב וריכוז "טהורה" (ADD): הפרעה התפתחותית שהסימן הבולט שלה הוא שהילד מוסח בקלות ממטלות שבהן הוא מתבקש לעסוק. ילד הסובל מהפרעת קשב יתקשה להתמיד במטלות אקדמיות, או לשבת בשעת המפגש בגן. כאשר "נמאס לו" הוא יגלה חוסר סבלנות, ולעיתים הוא יתלונן על רעשים, גם כאלה שנדמים לנו כרעשי רקע כמסיחים את דעתו. הוא יתקשה להתאפק וימהר, למשל, להשיב לשאלה בטרם סיים השואל את דבריו. הוא יתקשה להמתין לתורו בעת משחק עם חברים, ועקב כך ייתכן שחבריו לא ייהנו ממשחק משותף עימו

הפרעות קשב וריכוז עם מרכיב של היפראקטיביות (ADHD): כאשר להפרעת הקשב והריכוז אצל הילד מתלווה גם חוסר שקט בהתנהגות. ילד כזה יקום, יישב וירוץ חלופות; בעת שיתבקש לשבת בכיתה, הוא יקפץ בכיסא בחוסר נוחות במקומו; הוא יסבול מפציעות חוזרות ונשנות ומחבלות רבות יותר מאשר בני גילו

כיצד מאבחנים?

התהליך האבחוני מתחיל במילוי שאלונים (קונורס) על ידי ההורים והדמות החינוכית המרכזית (מורה או גננת) ובפגישה ראשונית עם פסיכולוג חינוכי, קליני או עו"ס קליני.
תוצאות השאלונים יכולות להצביע על קשיים בהסתגלות למסגרת. לפעמים התמונה של בעיית קשב וריכוז אינה תוצאה של בעיה אורגנית, אלא של מתחים שבהם שרוי הילד. לדוגמא, אם הילד טרוד בבעיות כלכליות של המשפחה או שהוריו עומדים לפני גירושין, יכול להיווצר אצלו חוסר שקט. במצבים כאלה עלולה להתקבל תמונה של בעיית קשב וריכוז, בזמן שמתח נפשי הוא שבעצם מפריע לילד להיות קשוב בכיתה.
כאשר השאלונים מראים שהבעיה גבולית או שאכן ישנו חשד להפרעת קשב וריכוז, עוברים לשלב הבא והמוכר יותר הקרוי אבחון TOVA . בדיקה זו בודקת פרמטרים כמו קשב, ריכוז, אימפולסיביות, התמדה בביצוע מטלה ועוד.
ישנם ילדים שכבר בגילאי הגן מראים בעיות קשב וריכוז, אך רק בהיותם בבית הספר, כשהם נאלצים להתמודד עם מטלות לימודיות מורכבות, מתבהרת התמונה במלואה.
כאשר כל הנתונים מהאבחון מצביעים על בעיית קשב וריכוז, המאבחן מעביר את החומר לנוירולוג או פסיכיאטר ילדים מומחה לבעיות אלה.
 
האבחון הממוקד כולל:

  • מילוי שאלונים (קונורס) על ידי ההורים והמורה (או הגננת)
  • פגישה ראשונית עם אחד מאנשי המקצוע שפורטו לעיל, ללימוד הבעיה. הפגישה כוללת מעבר על השאלונים, שאלות בנושא התפתחות וגדילה (כולל התייחסות להריון וללידה) שיחה עם הילד והוריו והתבוננות על הדינמיקה המשפחתית, התנהגות הילד, תנועתיות ושפת גופו.
  • מבחן TOVA (בדיקה ממוחשבת) הכוללת שני חלקים ("כפולה")
  • פגישה עם פסיכיאטר ילדים ונוער לסיכום תהליך האבחון, הכוללת המלצות להמשך טיפול ובמידת הצורך גם טיפול תרופתי.

ההשפעות ההדדיות של הלקות:

לעיתים, הקושי הלימודי אינו נובע מלקות למידה אלא מחוסר יכולת של הילד לשבת בכיתה קשוב במשך שיעור שלם. בחלק מהמקרים, לחוסר היכולת לשמור על קשב לאורך זמן מתווספת גם התנהגות היפראקטיבית. ברוב המקרים, לאבחון של בעיות קשב וריכוז מגיעים ילדים ומתבגרים בעקבות בעיות התנהגות.
כשמדובר בבעיות מסוג זה, חשוב לזכור שעד לפני כ-15 שנים, הן לא היו מאובחנות דיין. ילדים שסבלו בעבר מבעיות קשב וריכוז סומנו כילדים 'בעייתיים', וכאשר נעשו אבחונים היו אלה אבחונים דידקטיים בלבד שהצביעו על לקויות למידה ונתנו המלצות איך לסייע להם בלימודים. בנוסף, היו אבחונים פסיכולוגיים שנועדו לתת המלצות להפניה לטיפול פסיכולוגי למה שהוגדר כ'בעיות רגשיות'. מכיוון שהטיפול בריטלין היה מאז ומעולם שנוי במחלוקת, בעבר היה רצון להדחיק בעיות של קשב וריכוז.

יש להדגיש כי  ישנה השפעה רבה על המצב הרגשי של הילד, וכי,  החמרה במצבו הרגשי עלולה לפגוע עוד יותר בתפקוד הלימודי, הפגוע ממילא. כך נוצר מעגל כשפים אשר לילד קשה להשתחרר ממנו.

לעיתים, הפרעת הקשב גורמת לכך שהילד מתקשה להסתגל למסגרת, וכפועל יוצא הוא מתקשה מבחינה אקדמית. הרבה פעמים הקושי הזה משפיע על המוטיבציה באופן מהותי: קושי שאיתו ניתן להתמודד בצורה טובה גורם לילד סבל גדול מכיוון שמתפתחת גם בעיית התנהגות בבית הספר, וכתוצאה מכך מתווספת לקושי גם דחייה חברתית של בני אותו הגיל.
התוצאה היא דימוי עצמי נמוך של הילד, שגורם לו לפקפק ביכולותיו ולהפגין יכולות נמוכות יותר מכפי שהיה יכול להפגין אלמלא היה עסוק בקשיים הרגשיים הנלווים לדחייה חברתית ולדימוי העצמי הנמוך.
בשונה מהאבחון של לקויות למידה, השלב המסכם את האבחון של בעיות קשב וריכוז אינו מסתכם בהמלצות בלבד. כאשר כל הנתונים מהאבחון מצביעים על כיוון של בעיית קשב וריכוז, המאבחן מעביר את החומר לנוירולוג או פסיכיאטר ילדים מומחה לבעיות אלה, מכיוון שחשובה האבחנה המבדלת. האבחנה המבדלת, היא רשימת המחלות והמצבים שעלולים לגרום לתסמינים הדומים לבעיות קשב וריכוז. מטרת האבחנה היא לשלול סיבות אחרות שיכולות לגרום להתנהגות שנראית כמו הפרעת קשב. חרדה, דיכאון או התפתחות של פסיכוזה, למשל, עלולות להציג תסמינים הדומים במאפיינים מסוימים להפרעת קשב וריכוז, וכך גם לעיתים 'הפרעת טורט , לכן נדרש הרופא המומחה, לבצע את האבחנה המבדלת הזו.
אם נראה כי מדובר בהפרעת קשב וריכוז, עושים שוב אבחון TOVA, אך הפעם הבדיקה נעשית עם ריטלין. אם הילד מגלה שיפור משמעותי בביצועים עם ריטלין בהשוואה לבדיקה הראשונה ללא ריטלין, סימן שהתרופה משפיעה וזהו אישוש נוסף לכך שמדובר בהפרעת קשב וריכוז.
אולם, אם מקור הבעיה הוא חרדה או דיכאון, לריטלין לא תהיה השפעה על הביצועים באבחון TOVA. ואם מדובר בתסמונת טורט, בהתפתחות של פסיכוזה אצל הילד או בהפרעת התנהגות מרדנית, הריטלין יחריף את המצב. זו הסיבה לכך שהאבחנה היא כל כך חשובה. כאשר ישנה אבחנה נכונה, הטיפול עוזר באופן משמעותי לתפקוד הילד. נדגיש שוב, במקרה שבו אובחנה הפרעת קשב וריכוז, הספרות המקצועית מצביעה על כך כי הטיפול בריטלין ודומיו, עוזר באופן משמעותי לתפקוד הילד.
 
הגיל המומלץ לאבחון

הספרות המקצועית ממליצה שלא לאבחן בעיות קשב וריכוז לפני גיל בית הספר. ישנם ילדים שכבר בגילאי הגן מראים בעיות קשב וריכוז, אך רק בהיותם בבית הספר מתבהרת התמונה במלואה. בעיית קשב וריכוז לא קיימת בזכות עצמה, אלא לעיתים קרובות יש סביבה דברים נוספים. כך למשל יכול להיות ילד שבגן עדיין אינו בשל או שהיה חולני בילדותו, ואילו בהגיעו לכיתה א' הוא נעשה קשוב יותר, משום שהוא בשל יותר והתגבר על הפער ההתפתחותי.
בבית הספר אפשר להבחין בקושי הגדול ביותר של הסובלים מבעיות קשב וריכוז, שמתבטא ביכולת הילד להיות ממוקד לאורך זמן בדבר מסוים שלא כל כך מעניין אותו. סוג זה של הפרעות קשב וריכוז אינו כולל בתוכו מרכיב של היפראקטיביות, ומכונה ADD. מנגד, ישנם ילדים שסובלים מבעיות קשב וריכוז עם מרכיב של היפראקטיביות, המכונה ADHD, שבשל התנועתיות ואי השקט שמאפיינים אותה היא מתגלה כבר בגן, כאשר הילד מתקשה לשבת ולהקשיב בשעת המפגש.
אבל גם ללא המרכיב של היפראקטיביות, ילד הסובל מבעיות בקשב יתקשה להישאר קשוב בעת ביצוע מטלות לימודיות לאורך זמן: מכיוון שילדים אלה אינם היפראקטיביים, הם מסוגלים לשבת בכיתה מבלי להפריע למורה, ולכן ייתכן שהבעיה תתגלה אצלם רק לקראת אמצע בית הספר היסודי או סופו. הסיבה היא שככל שגובר הקושי במטלות הלימודיות, כך יש צורך להיות מרוכז לאורך זמן, ולפעמים רק אז עולה וצצה הבעיה. ילדים אלה עלולים לחוות כישלון מתמשך, הם מואשמים כ'עצלנים' או כ'בעלי פוטנציאל שאינו ממומש', ולבסוף עלולים לפתח דימוי והערכה עצמיים נמוכים.

מאפייני הלקות לפי הDSM*:

ADD הפרעת קשב:

אבחון הפרעת קשב ללא היפראקטיביות מוגדרת כאשר מתקיימים לפחות שישה מהמאפיינים הבאים:

  1. לעיתים קרובות אינו מקדיש תשומת לב לפרטים, או עושה שגיאות רשלניות בלימודים, בעבודה או בפעילות אחרת.
  2. לעיתים קרובות מתקשה לשמור על הקשב במטלות או במשחק.
  3. לעיתים קרובות נראה כמי שאינו מקשיב כאשר מדברים אליו.
  4. לעיתים קרובות אינו עוקב אחר הוראות ומתקשה להשלים מטלות, כגון עבודות בית-ספר ומטלות בעבודה (לא כתוצאה של מרדנות או של חוסר הבנה של המטלות).
  5. לעיתים קרובות מתקשה בארגון מטלות ופעילויות.
  6. לעיתים קרובות נמנע, מתנגד או אינו מגלה עניין בפעילויות שדורשות מאמץ שכלי ממושך.
  7. לעיתים קרובות מאבד חפצים הדרושים למטלות או לפעילויות (כמו צעצועים ומחברות).
  8. לעיתים קרובות מוסח ע"י גרויים חיצוניים.
  9. לעיתים קרובות שוכח לבצע פעילויות יומיומיות.
ADHD פעלתנות יתר ואימפולסיביות:

מאובחנת כאשר מתקיימים לפחות שישה מהמאפיינים הבאים:

  1. לעיתים קרובות מזיז את הידיים או הרגליים ומקפץ בכיסא.
  2. לעיתים קרובות עוזב את כסאו בכיתה או במקומות אחרים בהם יש ציפיה שישאר לשבת.
  3. לעיתים קרובות רץ ומטפס במצבים בלתי הולמים (אצל מתבגרים מספיקה תחושת אי שקט)
  4. לעיתים קרובות מתקשה להעסיק את עצמו בפעילויות פנאי או במשחק שקט.
  5. לעיתים קרובות נמצא בתנועה מתמדת כאילו יש לו מנוע בישבן.
  6. לעיתים קרובות מדבר ללא הפסקה. אימפולסיביות:
  7. לעיתים קרובות פולט תשובות לפני תום השאלה או מתפרץ לאמצע משפט.
  8. לעיתים קרובות מתקשה לחכות לתורו.
  9. לעיתים קרובות קוטע דברי אחרים או מפריע להם בעיסוקיהם.

ניתן לאבחן ב ADD כאשר שישה תנאים של חוסר קשב מתמלאים ואבחנה של ADHD אם גם שישה תנאים של אימפולסיביות ופעלתנות יתר מתמלאים. על מנת לאבחן חייבת להיות עדות ברורה לפגיעה תפקודית בבית, בבית-הספר או בעבודה וחלק מהתסמינים צריכים להתקיים בשתי מסגרות שונות (למשל, בית ובי"ס). בנוסף לכך, חלק מהתסמינים של חוסר קשב, פעלתנות יתר ואימפולסיביות, הגורמים לבעיה, צריכים להתקיים לפני גיל שבע.

*הDSM הוא המדריך האמריקאי להפרעות נפשיות שונות 

צור קשר

מלא את הפרטים ונציגינו יצרו איתך קשר

שלח
 
ת.ל.מ רשת בפריסה ארצית לטיפול
ת.ל.מ טיפול פסיכולוגי, אבחונים
עמל סיעודית בתי אבות עובדים זר