דלג לתוכן

בחירת טיפול פסיכולוגי בהתאם לגישה

תחום הפסיכולוגיה הוא הרבה יותר רחב ממה שחשבתם. הוא כולל בתוכו גישות שונות, ואם ברצונכם להבינן טוב יותר ולהבין את המשמעות שלהן לגביכם, נסקור אותם כאן בקצרה. נראה כיצד גישות אלה עשויות לעזור לך לצמוח מבחינה רגשית ומעשית.

טיפול פסיכולוגי אחר

היות שישנן גישות שונות למתן טיפול פסיכולוגי, ישנן דרכים שונות לקבל עזרה לבעיות שונות, שכולנו נתקלים בהן במהלך חיינו. לעתים מדובר בתקופות מסוימות ולפעמים מדובר על משקעי העבר, אשר משפיעים עלינו לכל אורך חיינו. הטיפול הפסיכולוגי הינו טיפול בנפש באמצעים שאינם תרופתיים, בניגוד לטיפול פסיכיאטרי.

הגישה הפסיכואנליטית

גישה זו, פותחה על ידי זיגמונד פרויד ועד היום מזוהה עמו. הגישה הפסיכואנליטית מאמינה, שכל מעשינו ומחשבותינו נובעים למעשה מתוך תת המודע שלנו וכדי לטפל בנפש שלנו, עלינו לטפל קודם כל בתת המודע. השיטות של גישה זו להגעה אל התת מודע הן על ידי תרגילי אסוציאציה, היפנוזה וחלומות.

זיגמונד פרויד, אשר גם כתב ספר בנושא, האמין שחלומותינו הם חלון אל תוך תת המודע שלנו ועל ידי עיבוד שלהם, באפשרותנו להבין את נפשנו בעיקר כאשר מדובר בתוצאה של טראומות מסוימות שחווינו בעברנו. כמו כן, זיגמונד פרויד האמין גם, שכולנו נולדים עם דחפים בעיקר בכל הקשור למין ואלימות ועם התבגרותנו, אנו לומדים כיצד להתמודד אתם. טיפול פסיכולוגי בגישה זו נכנס אל תוך עמקי נפשנו ועברנו ופחות מתייחס אל ההווה בחיינו.

הגישה ההתנהגותית

בשונה מהגישה הפסיכואנליטית, גישה זו מסתמכת על ההתנהגות של המטופל. לטענת ג'ון ווטסון, שהיה מראשוני המזדהים עם גישה זו, לא ניתן לדעת מהן המחשבות של אדם, אלא רק לבחון את התנהגותו. כלומר, ניתן להשתמש אך ורק במידע, שהמטופל מפגין כלפי חוץ.

בשלב מאוחר יותר, בשנת 1912, פותחה על ידי מקס וורטהיימר גישה, המסתמכת על גישה זו והיא נקראה "גשטאלט", שפירושה בעברית הוא תבנית. גישה זו סברה, שאנו פועלים לפי תבניות בהתאם למה שאנו רואים וחשים במהלך חיינו.

הגישה הסובייקטיבית

גישה זו של טיפול פסיכולוגי מאמינה, שכל אדם הוא שונה מן האחר ולכן היא נמנעת ממחקרים מדעיים וסטטיסטיים. על פי הגישה הסובייקטיבית, המטפל לא יכול לטפל במטופל מבלי להבין קודם את נפשו ולא ניתן להכניסו אל תוך תבנית כמו אנשים אחרים, אלא יש להבינו לעומק באופן אישי לפני הטיפול בו.

הגישה הקוגניטיבית

בשונה מהגישה ההתנהגותית, הגישה הקוגניטיבית אינה מסתמכת אך ורק על התנהגותו של המטופל, אלא בעיקר על אופן חשיבתו. כלומר, בחינת קבלת החלטות, תפיסה, אופן פתרון בעיות ועוד, אלו הם הכלים בהם משתמש הפסיכולוג, העובד לפי גישה זו. טיפול פסיכולוגי בגישה זו לא תמיד מובן למטופל, אך מאוד מובנה למטפל ומלמד בשביל המטפל שלו.

הגישה הביולוגית

על פי גישה זו, ישנו מרכיב ביולוגי, הקשור במידת מה לשלל בעיות התנהגותיות. כלומר, גישה זו עוסקת במחקרים מדעיים רבים ומסתמכת עליהם במהלך הטיפול. ההסתמכות העיקרית היא על מבנים שונים במוח ועל תהליכים כימיים וביולוגיים בגוף המטופל. גישה זו היא יותר מדעית ופחות רגשית משאר הגישות הפסיכולוגיות.

איך זה קשור אלי?

כאשר אתם פונים לקבלת טיפול פסיכולוגי, עליכם לדעת מהי הגישה בה הפסיכולוג, אליו אתם פונים מאמין וכיצד הוא יטפל בכם. בהחלט יתכן, שגישה מסוימת לא תתאים לכם לעומת גישה אחרת. כמובן, רובנו איננו פסיכולוגים מוסמכים ומאמר זה איננו תחליף לטיפול על ידי איש מקצוע, אך בהחלט מומלץ להכיר את הגישות ולחשוב עם עצמכם, האם הייתם מעדיפים גישה יותר אישית או יותר מדעית.

ליצירת קשר אנא מלאו את הפרטים