דלג לתוכן

התמודדות עם אובדן ושכול

התמודדות עם אובדן ומוות מעמתת את האדם עם טראומה שעליו לעכל באופן מודע ולא מודע לאורך כל חייו.
בין אם היקר לנו נפטר עקב מחלה ובין אם באופן פתאומי, התמודדות עם שכול הוא חוויה קשה ומטלטלת וקשה מנשוא. נדמה שאובדן של אדם אהוב מערער את העולם כפי שהכרנו אותו עד עתה ועם לכתו, הסתיימה לה תקופה שזורה בהרגלים וזיכרונות. ומה עושים עכשיו? התמודדות עם אובדן ומוות הוא תהליך של הפנמת המצב, מעבר של שלבים באבל ובסופו השלמה ויציאה לדרך חדשה גם אם היא נראית בהתחלה כבלתי אפשרית.
לצערנו הנסיבות בארץ הובילה לכך שישראל מדינה עם מספר רב של מטפלים מיומנים ומנוסים בליווי מקצועי של התמודדות עם אובדן ושכול בהם פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, מטפלים באומנות, קציני צבא, יועצים חינוכיים, עובדי שיקום ועובדים סוציאלים.

באילו מקרים כדאי לפנות לקבלת עזרה רגשית להתמודדות עם אובדן ?

כאשר האדם מתייסר ומתקשה להתמודד עם המצב, או כאשר נראה שאין נחמה מהסביבה, כדאי לפנות לטיפול מקצועי. אובדן בן זוג, אובדן חבר קרוב, אובדן הורה או ילד היא טראומה שיש לעבדה ולהתמודד עם הצורך לחזור לתפקוד תקין, לחזור לתקשורת עם הסביבה והמשפחה ולחזור למסדרת של לימודים או עבודה.
ההתמודדות עם אובדן מורכבת ממספר שלבים המתבטאים בהכחשה, כעס, התמקחות, דיכאון או דכדוך הנובע מצער ו/או רגשות אשמה ולבסוף השלמה המאפשרת התארגנות מחדש למצב הקיים. שלב זה מאפשר להשלים עם האובדן.

טיפול רגשי להתמודדות עם אובדן

טיפול רגשי עוזר לאדם להיפרד לשלום מהיקר לו, להגיע לסגירת מעגל רגשית. הטיפול מתייחס לטראומה, לאבל, להמשך הקשר האישי עם הנפטר ולשכול שמלווה את המטופל לאן שילך. הטיפול נותן לגיטימציה למנהגי אבלות או התנהגות שנתפסת בעיני אחרים כתמוהה אך היא מאוד טבעית בשלבים מסוימים (כאן לא מדובר על דווקא על הקדשת כל המרץ לקידוש המת, כי אם דווקא למצבים של אטימות לכאב, אדישות לכאורה ואי הבעת צער).
בנוסף מאפשר הטיפול  למטופל להבין שמתוך השכול אפשר גם להמשיך לחיות מבלי להתייסר, להציב מטרות חדשות ולא להישאר שקוע באובדן.
אנשים שחוו אובדן יכולים להתמודד עימו בטיפול פרטני או על ידי הצטרפות לקבוצת תמיכה המתמקדות באובדן לסוגיו.
האובדן ותחושות של חוסר וגעגוע ילוו את האדם בכל חייו. מטרת הטיפול היא לאפשר לו להתמודד עם המצב בצורה טובה ככל האפשר ולהמשיך לחיות את חייו. עם הזמן יוכל המטופל גם לראות נקודות אור ושמחה בהמשך הדרך.

התמודדות ילדים ומתבגרים עם אובדן

ילדים ומתבגרים המתמודדים עם אובדן, זקוקים לעזרה, כלים והדרכה על מנת להכיל את האובדן ולהתמודד עימו. בילדים ומתבגרים, טיפול רגשי מתבטא גם בקשר עם הורה, גננת או מחנכת, במטרה להקל על הילד כמה ביותר עם האבל, המוות ואובדן ולהחזירו בקצב שלו לשגרה, תוך פגיעה קטנה ככל האפשר בהתפתחותו הרגשית התקינה של הילד או המתבגר.
התמודדות עם אובדן בגיל ההתבגרות היא מורכבת יותר ומוקצנת לעתים בשל המאפיינים הנורמטיביים של גיל ההתבגרות. מתבגרים יכולים להגיב לטראומה בדרכים שונות ומגוונות- החל בהתקפי זעם, דרך בריחה וכלה באדישות למראה עין. אין הדבר מעיד על המתרחש בתוכם ועל יכולתם או אי יכולתם להתמודד. גם במקרה זה חשוב להעזר באיש מקצוע על מנת לשפר את יכולת ההתמודדות של המתבגר/ת.
ישנן מספר שיטות שעוזרות לילדים ומתבגרים בהתמודדות בהן פסיכותרפיה, תרפיה באומנות, וטיפול פסיכולוגי.  בנוסף, מומלץ מאד לשלב בטיפול גם הדרכת הורים.
 
כדי שהטיפול יהיה אפקטיבי ונכון עבורכם; בבואכם לבחור מטפל להתמודדות עם האובדן, מקדו את החיפוש בפסיכולוג, פסיכותרפיסט או מטפל רגשי בעל התמחות וניסיון מקצועי בנושא.

ליצירת קשר אנא מלאו את הפרטים