דלג לתוכן

טיפול פסיכולוגי לניסיון התאבדות

הגידול בשיעורי התאבדויות וניסיונות התאבדות בשנים האחרונות והשפעתם, הובילה למגוון של תגובות ברמות חברתיות, פוליטיות ובקרב אנשי מקצוע. בעוד שחלק מהתגובות הללו נועדו למנוע התאבדות באוכלוסייה הכללית, טיפול פסיכולוגי נועד במיוחד לסייע למשפחת המתאבד, להתייחס לנושא בצורה בונה.

לא ניתן לזלזל בהשפעה של התאבדות וניסיונות התאבדות. רעיון ההתאבדות אינו חוויה נדירה, אנשים רבים חושבים על התאבדות בזמן כלשהו בחייהם ושוקלים התאבדות כאופציה אמיתית בזמנים של מצוקה קשה.

להתאבדות וניסיונות התאבדות השפעה קריטית למעגל הרחב יותר של האדם, המשפחה, החברים והקהילה. המחקרים בנושא מראים כי בסביבות שישה אנשים אחרים הקרובים לנפטר מושפעים ממעשה התאבדותו.

מציאות זו מאפילה על הסטיגמה החברתית והמוסרית שעדיין מקיפה את ההתאבדות. טאבו משתיק אנשים, מה שמקשה על מי שניסה או חשב להתאבד ועל קרובי המתאבדים להכיר ולטפל בחוויות שלהם. מאורע זה מגדיל את תחושת הבידוד, הפחד והחרדה שעוברים אנשים אחרים הנוגעים בדבר.

הרגשות הפסיכולוגיים של מי שניסה להתאבד כוללים מצוקה, פחד, חרדה, חוסר אונים, חוסר תקווה ובלבול. מבחינה חברתית האדם יכול להיאבק כדי לנהל חיי היומיום שלו ומשפחתו ולהמשיך בלימודים או בעבודה, שהובילו לדאגותיו. כתוצאה מכך, אנשים לעתים קרובות מרגישים נואשים, בודדים ולא מובנים.

אנשים במצבים אלה לעתים קרובות לא יודעים האם או איך תועיל עזרה לעצמם או ליקיריהם. בשל הסטיגמה הקשורה להתאבדות, אנשים לעתים קרובות חוששים מסוג התגובה שהם עלולים לקבל אם הם יפנו לעזרה. המתאבד עשוי לדאוג שנתפס כמטורף או לא מספיק נורמאלי, בעוד שהמשפחה יכולה להיות מודאגת מאשמת הסביבה.

חשוב שאנשים ידעו שהעזרה זמינה וההתאוששות ממשבר ההתאבדות היא אפשרית. מה שיכול לסייע לאדם אובדני הוא לזהות את מקורות המצוקה שלו, ולקבל את כל המשאבים והתמיכה שהוא צריך. זוהי הדרך הטובה ביותר להתקרב למצב החיים המיטבי שלו, על מנת להחזיר את תחושת השליטה בחייו ובעתידו. טיפול פסיכולוגי יכול לעזור למשפחה מודאגת ולחברים לזהות את הדרך הטובה ביותר לתמוך באדם במשבר. התגברות על משבר ההתאבדות עלולה לקחת זמן, ופסיכותרפיה יכולה לעזור לכל המעורבים להרגיש שמצבם מובן והגיוני.

בנסיבות בהן מישהו מת בהתאבדות, אלה שנותרו מאחור עשויים להרגיש לעיתים קרובות לבד בצערם. הצער בהתאבדות של קרוב דומה במובנים רבים לכל האחרים, ומאופיין בתחושה חזקה של בושה, אשמה, בלבול וסטיגמה. לפעמים צער זה יכול להיות יותר דו-משמעי ומלווה במצב רוח קיצוני ובלתי צפוי. בעוד שרבים מאלה ששוכלים קרוב שהתאבד לא מרגישים שמגיעים להם עזרה או לא מבינים שהעזרה זמינה להם, טיפול פסיכולוגי יכולה לסייע בתהליך האבל ולהניע את החיים בחזרה למסלולם.

אם אתה מודאג לגבי מחשבות אובדניות או רגיש למצוקת אדם אהוב, או שאתה נאבק כדי להתגבר על האובדן של מישהו קרוב, אל תפחד לדבר. זה לא יעשה שום נזק, וככל הנראה יעזור כדי להקל את המצוקה שלך. פסיכולוגים מיומנים זמינים בת.ל.ם ובמגזר הציבורי.

ליצירת קשר אנא מלאו את הפרטים