דלג לתוכן

טיפול פסיכולוגי שומרים על ציפור הנפש

הספר המצליח, המתאר את נפשנו בדמותה של ציפור רכה, הוא דרך להסביר לילדים על נפש האדם. היום, לאחר שהתבגרנו, אנו זקוקים לתזכורת בשפה בוגרת יותר. הנפש – בואו נדבר עליה!

מהי הנפש?

ובכן, תלוי את מי אתם שואלים. היות שישנן גישות שונות של טיפול פסיכולוגי, פסיכולוגים שונים יענו על שאלה זו בדרכים שונות. יש שיגידו, שזהו אופן ההתנהגות שלנו, יש שיגידו שזהו אופן החשיבה שלנו ויש שיגידו, שזהו מנעד הרגשות שלנו. טרם הוכחה גישה מסוימת כנכונה יותר מהאחרות ובהחלט סביר להניח, שהאמת היא שילוב של כלל הגישות בפסיכולוגיה הקלינית.

תחושות ורגשות

חלק נכבד מהנפש שלנו קשור לתחושות והרגשות שלנו. כלומר, רגשות של אהבה, חרדה, שמחה, עצב וכדומה מביאות לידי ביטוי את הקורה בנפשנו. כך גם לגבי הדרך שלנו לבטא אותן ולהתמודד אתן. לכל אדם אופי משלו; יש אנשים פתוחים יותר לעומת אחרים, מאופקים יותר או מוחצנים יותר.

לכל אחד יש את דרכו לבטא ולהתמודד עם רגשותיו ואין זה אומר דבר לגבי בעיות נפשיות או רגשיות. כל עוד אין פגיעה באדם אחר וההתנהגות היא נורמטיבית, כאשר מדובר על דרכים קיצוניות לביטוי והתמודדות, טיפול פסיכולוגי הוא כבר לא רק בגדר המלצה.

לא מה שחשבתם

נהוג לחשוב, שרק רגשות שליליים מהווים סממן לבעיות רגשיות אך האמת היא, שלא כך הדבר כלל ועיקר! כאשר הרגשות מציפים אותנו ואנו מתקשים להכיל אותם ולהתמודד אתם, ללא קשר לאופי הרגש, אנו חווים קושי. אחת הדוגמאות הנפוצות לכך היא דכאון לאחר הלידה: אשה, שלא רוצה לצאת מהבית ולהתראות עם אנשים אחרים מדליקה נורה אדומה בדיוק כמו אשה, שלא מעוניינת להישאר בביתה ורוצה כל הזמן לצאת ממנו בכל מחיר. חשוב לציין, ששני המקרים אינם מעידים על דיכאון, אלא רק דורשים תשומת לב נוספת!

שק חוויות

החוויות שאנו חווים במהלך חיינו חורטות על נפשנו חריטות שנשארות עמנו לשארית חיינו. יש הגורסים, שכבר בהיותנו עוברים אנו צוברים חוויות לחיים וכך גם בתהליך הלידה ושלב הינקות. חוויות אלו מעצבות אותנו והופכות אותנו לאנשים הבוגרים שאנו לטוב וגם לרע.

שמירה על הנפש

שמירה על הגוף הינה פשוטה יותר מאשר שמירה על הנפש. אנו מחונכים כבר מינקות כיצד להימנע מנפילות, תאונות וכל דבר אחר, העלול לפגוע בגופנו. לעומת זאת, הדרך הנכונה לשמור על הנפש טרם פוענחה ואנו נדרשים להקדיש לה תשומת לב מיוחדת על מנת שנוכל לדעת כאשר משהו איננו כשורה.

אז איך עושים את זה?

כפי שאנו מקשיבים לגוף כאשר אנו חשים רעב, צמא, עייפות או כאב, כך עלינו להקשיב לנפשנו. ישנה חשיבות גבוהה למתן תשומת לב לרגשות שלו דרך לקיחת פסק זמן מטרדות היום יום להקשבה פנימית. רצוי לעשות זאת מידי יום ואם ניתן, אף מספר פעמים ביום. בדרך זו קל יותר להגיע לרגיעה רגשית ונפשית או לשים לב לתמרורי אזהרה בטרם יהפכו לכאב לב.

תהליך

אמנם קשה לשים לב, אך הדרדרות רגשים ונפשית היא תהליך ארוך טווח. כאמור, בדרך ישנם תמרורי אזהרה, שאם לא שמים לב אליהם, הדרך למטה עלולה להיות תלולה מאוד. באותה המידה, גם טיפול פסיכולוגי הוא תהליך, שעלול להיות ארוך ובמהלכו ניתן לחוש בשינויים קטנים, אשר מובילים, בסופו של דבר אל היעד: היכולת להתמודד עם מצבים שונים במהלך החיים ביתר קלות בין אם מדובר במצבים מעציבים או במצבים משמחים, מצבים קשים או קלילים.

ליצירת קשר אנא מלאו את הפרטים