דלג לתוכן

מהו טיפול פסיכולוגי

טיפול פסיכולוגי מורכב מסדרה של טכניקות לטיפול בבריאות נפשית, רגשית ומספר הפרעות פסיכיאטריות. פסיכותרפיה עוזרת למטופל להבין מה עוזר להם להרגיש חיוביים או חרדה, כמו גם לקבל נקודתי החוזק והחולשה שלהם. כשאנשים יכולים לזהות רגשות ודרכי החשיבה שלהם, הם הופכים לטובים יותר בהתמודדות עם מצבים קשים.

על פי המילון הרפואי, טיפול פסיכולוגי הוא "טיפול רגשי, התנהגותי, אישיותי המבוססות בעיקר על תקשורת מילולית או לא מילולית והתערבות בחיי המטופל, בניגוד לטיפולים כימיים ושימוש באמצעים פיזיים". במילים פשוטות, מטרת הטיפול הפסיכולוגי להקל על מצוקה פסיכולוגית באמצעות דיבור, ולא באמצעות תרופות. הטיפול יכול לעבוד רק אם נבנים יחסי אמון בין הלקוח לבין המטפל. טיפול פסיכולוגי יכול להימשך מספר חודשים, ואפילו שנים. הטיפול עשוי להתבצע על בסיס אחד-על-אחד, או בזוגות, ואפילו בקבוצות. בדרך כלל, הטיפול מתרחש בערך פעם בשבוע במשך שעה אחת.

חלק מהאנשים מתייחסים לפסיכותרפיה כ"טיפול של מדברים" כי הוא מבוסס לרוב על דיבור של המטפל או קבוצת אנשים עם בעיות דומות. ישנם טיפולים המשתמשים גם בצורות אחרות של תקשורת הכוללים כתיבה, יצירות אמנות, דרמה, סיפור נרטיבי או מוסיקה. המטפל עשוי להיות פסיכולוג, מרפא בעיסוק, עובד סוציאלי קליני מורשה, יועץ, פסיכואנליטיקאי או פסיכיאטר.

אחת הבעיות העיקריות עם הטיפול הפסיכולוגי, על פי מומחים, הוא שהלקוח מפסיק לבוא למפגשים. מחקר שבוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת נורת'ווסטרן לרפואה מצא, כי כאשר חולים קיבלו טיפול פסיכולוגי נגד דיכאון בטלפון, רובם המשיכו בטיפול. פסיכולוג מזהה בדרך כלל מצוקה אישית כתוצאה מבעיות ביחסים אנוש ופחות כתוצאה של הפרעה אישית. הוא לוקח בחשבון את ההקשר הרחב של יחסים בתוך המשפחה או בעבודה. פסיכיאטרים ורופאים נוטים לנקוט בגישה רפואית יותר לבריאות הנפש ונוטים יותר לרשום תרופות כדי להקל על הלחץ הנפשי. זהו ההבדל העיקרי בין הגישה של פסיכולוג לבין זו של פסיכיאטר, יחד עם זאת, יש פסיכיאטרים רבים שמשתמשים גם בפסיכותרפיה.

הגישה הרפואית רואה בדרך כלל מצוקה כסימפטום של הפרעה רפואית באותה הדרך שהם מגלים תסמינים של מחלות. לכן, פסיכיאטר או נוירולוג ייתן לאבחנה של דיכאון או הפרעת דחק פוסט-טראומטית מרשם של תרופות ספציפיות, ואולי גם התערבות פסיכולוגית. מחקרים רבים הראו כי הטיפולים היעילים ביותר לבעיות נפשיות, בעיקר דיכאון, כרוכים בשילוב של שני הדברים: תרופות וטיפול פסיכולוגי. מחקר זה מצא כי שילוב של פסיכותרפיה ותרופות נוגדות דיכאון מהווה את הטיפול היעיל ביותר לבני נוער עם הפרעת דיכאון.

רוב הפסיכיאטרים, לעומת זאת, אומרים שהטיפול הפסיכולוגי הוא חלק חיוני במתן פתרון בתחום בריאות הנפש, ולעתים קרובות הוא הטיפול היעיל ביותר. האגודה הפסיכיאטרית האמריקנית הצהירה כי "ניתן לפתור בעיות נפשיות רבות עם טיפול פסיכולוגי בלבד, ופסיכותרפיה היא לעתים קרובות מרכיב חיוני בהצלחה של טיפול בתרופות". עם זאת, מה שאנשי המקצוע אומרים זה לא מה שהם תמיד עושים - מחקר זה מצא כי חלה ירידה במספר הפסיכיאטרים הממליצים על מתן טיפול פסיכולוגי למטופלים שלהם.

טיפול פסיכולוגי התנהגותי

סוג זה של טיפול מתמקד בסיוע למטופל להבין כיצד שינוי בהתנהגותו יכול להוביל בסופו של דבר לשינויים בהרגשתו. דגש נעשה על התמקדות בהגדלת המעורבות של האדם בפעילות חיובית או חיזוק חברתי. גישה זו מודדת בזהירות מה המטופל עושה, ולאחר מכן מנסה להגדיל את ההסתברות לקבלת חוויות חיוביות. במילים אחרות, טיפול התנהגותי מטרתו להחליף את התנהגות האדם מהתנהגות בלתי רצויה להתנהגות רצויה.

טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי

איך שאנחנו מרגישים נקבע על ידי מה שאנחנו חושבים - זו התיאוריה שמאחורי טיפול קוגניטיבי. לדוגמא, דיכאון יכול להיות התוצאה של מחשבות או אמונות שגויות. אם האמונות השגויות האלה מתוקנות, אז מבטו של הלקוח והמדיניות הרגשית שלו עשויים להשתנות לטובה. על פי כמה מחקרים, לעתים קרובות יש לאנשים עם דיכאון אמונות שגויות על עצמם - הם עשויים להתייחס בשלילה על לעצמם ללא כל ראיה, הם עשויים לראות מצבים בחיים במונחים מוחלטים (שחור ולבן), והם עשויים לראות רק היבטים שליליים בכל דבר שקורה ולעוות את חשיבותם של אירועים מסוימים.

במילים אחרות, הדרך בה אנו חושבים על דברים משפיעה על איך אנחנו מרגישים בתוך נפשנו. הרעיון של הטיפול הקוגניטיבי הוא בחשיבה שלנו, בהתנהגות הנוכחית שלנו והתקשורת שאנו מפתחים, ולא בודק את העבר.

המטפל הקוגניטיבי עובד עם המטופל להתעמת או לאתגר את המחשבות השגויות שלו על ידי הצבת דרכים אחרות של מצבי התנהגות. בכך הוא מעריך כי מצב רוחו של הלקוח ישתפר. טיפול קוגניטיבי נמצא יעיל במיוחד בטיפול בהפרעת דחק פוסט טראומטי (PTSD).

טיפול פסיכולוגי משפחתי

מטפל משפחתי רואה סימפטומים אצל המטופל שלו בהקשר משפחתי. לדוגמא, אם יש למטופל דיכאון, זה יכול להיות בגלל בעיה בתוך המשפחה שלו, כגון נער שההורים שלו מרבים לריב או מחליטים להתגרש. טיפול קוגניטיבי, טיפול ההתנהגותי וטיפול בין-אישי עשויים במיוחד להתעסק בטיפול משפחתי.
במילים אחרות, טיפול משפחתי מזהה דפוסים משפחתיים שתורמים להפרעה התנהגותית ועוזרים לבני המשפחה לשבור הרגלים ודפוסים אלה. לעתים קרובות, טיפול משפחתי מתמקד בשיפור התקשורת בתוך המשפחה - המטופלים לומדים להקשיב, לשאול שאלות ולהגיב בגלוי ולא כהגנה על עצמם.

טיפול בין-אישי

בטיפול זה, היחסים הבין-אישיים של המטופל הם המוקד. לדוגמא, בעיית הדיכאון של המטופל ניתנת לטיפול על ידי שיפור דפוסי התקשורת שלו – הדרך בה הוא מתייחס לאחרים יכולה להשפיע על הדיכאון שלו. המטפל יכול להתחיל במתן עזרה למטופל לזהות את הרגש שמפעיל אותו. גם המטופל ילמד לבטא רגשות בצורה בריאה. לדוגמא, אם המטופל מגיב לתחושה של להיות מוזנח על ידי בת זוגו בכעס ובסרקזם – גם בת זוגו תגיב באופן שלילי. המטופל ילמד לבטא את הכאב והחרדה שלו בשלווה, ויגדיל את הסיכויים שבן הזוג יגיב בצורה חיובית יותר.

בפשטות ניתן לומר, שטיפול בינאישי מתמקד במערכת היחסים של המטופל עם בני משפחה וחברים והדרך בה הוא רואה את עצמו. טיפול זה בוחן סוגיות במערכות יחסים עם אנשים אחרים. המטרה היא לעזור למטופל לזהות ולשנות בעיות בין-אישיות, להבין אותם, ולנהל את הבעיות במערכת היחסים.
טיפול קבוצתי
בטיפול קבוצתי יש בדרך כלל בין 6 עד 12 מטופלים ומטפל אחד בכל מחזור. כל המטופלים הם בעלי בעיות דומות. המטופלים נהנים מהמטפל, וגם על ידי התבוננות כיצד מטופלים אחרים הסובלים כמוהם מגיבים למשוב. המטופל מקבל משוב מאנשים אחרים עם בעיות הקשורות אליו, מה שנותן למטופלים נקודת מבט שונה ולעתים קרובות מועילה בהפעלת שיפור ושינוי.

טיפול פסיכואנליטי

טיפול זה נקרא גם טיפול מונחה תובנה. הוא מתמקד בתהליכים האוטומטיים כפי שהם מוצגים בהתנהגות הנוכחית של האדם. המטרה בסוג זה של טיפול הוא להגביר את המודעות העצמית של המטופל וההבנה של השפעת העבר על ההתנהגות בהווה. זה מאפשר למטופל לקחת מבט כולל על נושאים לא פתורים אצלו וסימפטומים הנובעים ממערכות יחסים לא מתפקדות בעברו.

במילים אחרות, טיפול פסיכואנליטי עוזר לאנשים להבין את שורשי המצוקה הרגשית, בדרך כלל על ידי חקר מניעים, הצרכים וההגנות הלא מודעים.
היתרונות של טיפול פסיכולוגי
ההשתתפות בטיפול הפסיכולוגי מציעה מספר יתרונות למטופל. זה מועיל שיש מישהו שבאמת מבין אותך. טיפול יכול לתת למטופל נקודת מבט רעננה על בעיה קשה אצלו ולכוון אותו לפתרון. רוב המטופלים אומרים כי היתרונות של פסיכותרפיה כוללים:
  • יכולת להבין את עצמך ואת המטרות האישיות שלך ואת הערכים שלך.
  • פיתוח מיומנויות לשיפור יחסים.
  • עוזר למטופל להתגבר על בעיות מסוימות, כגון הפרעה, דיכאון, חרדה או הפרעת אכילה.
  • קבלת פתרון לבעיות או חששות שגרמו למטופל לבקש את הטיפול.

ליצירת קשר אנא מלאו את הפרטים