דלג לתוכן

סוגים שונים של טיפול פסיכולוגי נגד דיכאון

יש מגוון רחב של טיפולים פסיכולוגיים נגד דיכאון. העיקריים שבהם: טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), תרפיה בינאישית (IPT), טיפול קוגניטיבי, פסיכולוגיה חיובית, פסיכותרפיה וטיפול נרטיבי.

טיפול פסיכולוגי מספק תחליף לטיפול תרופתי או כמשלים לצד התרופות. כמובן, שיש צורך לבצע הערכה יסודית של האדם על מנת להחליט איזו גישה טיפולית היא הטובה ביותר בשבילו.

גישה קוגניטיבית התנהגותית (CBT)

לאנשים הסובלים מדיכאון, במיוחד "דיכאון שאינו מלנכולי", יש לעתים קרובות מבט שלילי מתמשך על עצמם ועל העולם הסובב אותם. דרך חשיבה שלילית זו לא מוגבלת בדרך כלל לדיכאון, אך היא חלק מתמשך של איך האדם חושב על החיים. מרבית החוויות שהם חווים מעוותים דרך מסנן שלילי, ודפוסי החשיבה שלהם הופכים לכל כך מושרשים, שהם אפילו לא שמים לב לטעויות בשיפוט שנגרמות על ידי חשיבה לא רציונאלית. אנשים מאומנים לחפש באופן הגיוני ראיות למחשבות השליליות שלהם, ולהתאים בכך את הדרך בה הם רואים את העולם סביבם.

מטרת הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי היא, להראות לאנשים איך החשיבה שלהם משפיעה על מצב רוחם וללמד אותם לחשוב באופן פחות שלילי על החיים ועל עצמם. היא מבוססת על ההבנה שחשיבה שלילית היא הרגל, וכמו כל הרגל רע, ניתן לשנותה.

טיפול פסיכולוגי מסוג זה מתבצע על ידי מטפלים שהוכשרו למפגשים אחד על אחד או בקבוצות קטנות. המטפל יספק בדרך כלל שיעורי בית עבור כל פגישה. הטיפול יכול להועיל מאוד לאנשים מסוימים החווים דיכאון, אבל יהיו אחרים שעבורם הוא לא יהיה רלוונטי.

תרפיה בינאישית (IPT)

הסיבות לדיכאון, או נקודות התורפה שלנו להתפתחותה, ניתן לייחס בדרך כלל להיבטים של תפקוד חברתי (עבודה, מערכות יחסים, תפקידים חברתיים) ומבנה אישיותי. לכן, הנחת היסוד בטיפול בינאישי היא שבעיות דיכאון ובעיות אישיות קשורות זו בזו.

המטרה של טיפול בינאישי היא לעזור לבני האדם להבין כיצד גורמים אלו פועלים במצב החיים הנוכחי שלהם אשר הובילו אותם לדיכאון, ולהסתכן בדיכאון בעתיד.

הטיפול מתרחש בשלושה שלבים עיקריים:
הערכת ההיסטוריה של המטופל
חקירת האזורים הבינאישיים הבעייתיים של המטופל ופיתוח של חוזה טיפול
הכרה של המטופל של מה שנלמד, ופיתוח דרכים לזיהוי והתמודדות עם תסמיני דיכאון בעתיד.

תרפיה קוגניטיבית מבוססת מודעות

תרפיה קוגניטיבית מבוססת מודעות היא צורה חדשה יחסית של טיפול בדיכאון. גישה זו פותחה על ידי וויליאמס טיסדייל, על מנת למנוע הישנות למי שחווה דיכאון בעבר.

זהו סוג של אימון מודעות עצמית, שעל האדם להיות מודע למה שקורה איתו בהווה, ואין אנו שופטים לגבי השאלה, אם אנחנו אוהבים או לא אוהבים את מה שאנו מוצאים.

טיפול פסיכולוגי מעין זה מתבצע לרוב בפורמט קבוצתי, אולם לעתים קרובות פסיכולוגים משתמשים בטכניקות אלה בפגישות טיפוליות של אחד-על-אחד בהתאם להכשרתם וניסיונם.

פסיכולוגיה חיובית

פסיכולוגיה חיובית היא תחום חדש של טיפול פסיכולוגי, המתמקד בתנאים שתורמים לפריחה או תפקוד אופטימאלי.

"פסיכולוגיה חיובית מבוססת על האמונה שאנשים רוצים להגיע ליותר מסוף לסבלם. אנשים רוצים לחיות חיים משמעותיים ומספקים, לטפח את מה שהוא הכי טוב בעצמם, כדי לשפר את החוויות של אהבה, עבודה, והנאה. יש לנו את הזדמנות ליצור מדע ומקצוע שלא רק מרפא נזק פסיכולוגי, אלא גם בונה את נקודות החוזק כדי לאפשר לאנשים להשיג את הדברים הכי טובים בחיים" (פרופ' מרטין סליגמן, מייסד הפסיכולוגיה החיובית).

חוקרי הפסיכולוגיה החיובית זיהו פעילויות יומיומיות רבות המשפרות את רווחתם של בני האדם. אלו כוללים ניהול יומן הכרת תודה, ביצוע מעשים קטנים של חסד, ללמוד להתענג על רגעים מהנים וחוויות נעימות כדי למנוע מצב של שגרה.

פסיכותרפיה

פסיכותרפיה היא טיפול ממושך (חודשים עד שנים) הבנויה על מערכת יחסים בין המטפל והמטופל. נעשה שימוש במערכת היחסים על מנת לחקור לעומק היבטים בעברו של האדם ולהראות כיצד אלה הובילו לדיכאון הנוכחי. מטרתה לפתור את הדיכאון ולגרום לאדם להיות פחות פגיע לדיכאון באמצעות הבנת הקשר בין העבר והווה, ולבסוף להגיע לתובנה.

טיפול נרטיבי

הטיפול הנרטיבי הוא סוג של ייעוץ המבוסס על הבנת הסיפורים שאנשים מספרים כדי לתאר את חייהם. המטפל מקשיב לאנשים המתארים את בעיותיהם כסיפורים, ועוזר להם לחשוב איך הסיפורים מגבילים אותם מהתגברות על הקשיים הנוכחיים שלהם. הטיפול מסייע לאנשים להכיר את מגוון המיומנויות, האמונות והיכולות שכבר יש להם (שהם אולי לא מודעים להם), שהם יכולים להחיל אותם על בעיות בחייהם.

טיפול נרטיבי שונה מטיפולים רבים, בכך שהוא מעמיד את נקודות החוזק של האנשים, במיוחד כפי שהם שלטו במצבם בעבר, ולכן מבקש לבנות חוסן ולא להתמקד בחסרונותיהם כדגש עיקרי.

ליצירת קשר אנא מלאו את הפרטים