דלג לתוכן

הסימנים לזיהוי התמכרות לאלכוהול

לא תמיד קל לזהות מתי שתיית אלכוהול חצתה את הקו האדום משימוש לגיטימי לעבר התמכרות. מי שצורך אלכוהול כדי להתמודד עם קשיים או כדי להימנע ממכאוב, נמצא באספקט מסוכן שעלול להידרדר לאלכוהוליזם, ולכן חשוב להיות מודעים לסימני האזהרה ולנקוט בצעדים כדי לצמצם את הנזק שעלול להיגרם. הבנת הבעיה היא הצעד הראשון להתגברות עליה.
 

סימנים עיקריים של התמכרות לאלכוהול


התמכרות לאלכוהול הוא תוצאה של גורמים רבים, הכוללים גנטיקה, הסביבה בה גדלת, הסביבה החברתית שלך ומצבך הנפשי. אנשים שיש להם היסטוריה של אלכוהוליזם במשפחה או שמקושרים חברתית עם שתיינים כבדים, נוטים יותר לפתח בעיות שתייה. כמו כן, מי שסובל מבעיה נפשית כגון חרדה, דיכאון או הפרעה דו קוטבית נמצא בסיכון גבוה במיוחד, משום שאלכוהול יכול לשמש כ"תרופה עצמית".
 
אחד האמצעים המרכזיים לזהות התמכרות לאלכוהול היא לשאול איך האלכוהול משפיע עליך. אם השתייה שלך גורמת לבעיות בחיים שלך, כנראה שיש לך בעיית שתייה.
מומחים לשימוש בסמים עושים הבחנה בין שימוש באלכוהול ואלכוהוליזם (התמכרות לאלכוהול). שלא כמו אלכוהוליסטים, לצרכני אלכוהול יש יכולת להציב גבולות בשתייה שלהם. עם זאת, השימוש באלכוהול לא מבוקר עלול להוביל להרס עצמי לעצמם או לאחרים.
 
הסימנים הנפוצים ביותר של שימוש באלכוהול כוללים הזנחה חוזרת ונשנית של האחריות למשפחה, לעבודה או לבית הספר בגלל בעיות השתייה. ביצועים גרועים בעבודה, פיגור בלימודים, הזנחת הילדים או דילוג על התחייבויות שונות מהווים תמרורי אזהרה להתמכרות לאלכוהול.
 
תמרורי האזהרה הברורים להתמכרות לאלכוהול הם מעצר בידי המשטרה באשמת נהיגה תחת השפעת אלכוהול או אחרי התנהגות שיכורה ופרועה, התעקשות על השתייה גם תוך כדי מאבק עם האישה והמשפחה שלא אוהבים את התנהגות יקירם תחת שתיית אלכוהול או בטענה שהוא מזניח אותם, או שימוש באלכוהול להרגעה עצמית ולהקלה על לחץ. דבר זה כולל השתכרות אחרי כל יום מלחיץ או הגעה לבקבוק בכל ויכוח עם בן הזוג או הבוס בעבודה.
 
לא כל צרכני האלכוהול הופכים לאלכוהוליסטים במלוא מובן המילה, אך שתייה מרובה מהווה סיכון גדול. לפעמים אלכוהוליזם מפתח פתאום כתגובה לשינוי מלחיץ כגון פרידה, פיטורין או אובדן יקירים. פעמים אחרות, ההתמכרות לאלכוהול מתפתחת בהדרגה בעלייה מתונה של צריכת אלכוהול. אם אתה שותה בכמות מוגזמת או שאתה שותה מדי יום, הסיכונים לפתח אלכוהוליזם הם גדולים יותר.
 
התמכרות לאלכוהול הוא הצורה החמורה ביותר של בעיית השתייה. אלכוהוליזם כולל את כל התסמינים של שימוש באלכוהול, אבל גם אלמנט נוסף: תלות פיזית באלכוהול. אם אתה מסתמך על אלכוהול לתפקוד היומיומי או מרגיש מחויב פיזי לשתות, וכשאתה צורך יותר ויותר אלכוהול על מנת להרגיש רגוע - אתה אלכוהוליסט.
שימוש מופרז באלכוהול יכול להוות גם סכנה פיזית, כגון שתייה בעת נהיגה, הפעלה כלים מסוכנים בעת שיכרה, או ערבוב אלכוהול עם תרופות שונות.
 

סימנים נוספים


איבוד השליטה על השתייה. כששותים יותר אלכוהול ממה שמתכננים, ולמשך זמן ארוך יותר.
 
כשרוצים להפסיק לשתות אבל לא יכולים. כשיש רצון עיקש לצמצם או להפסיק את השימוש באלכוהול, אבל כל המאמצים להפסיק לא הצליחו.
 
ויתור על פעילויות אחרות בגלל אלכוהול. כשהאלכוהוליסט מבלה פחות זמן בפעילויות שהיו חשוב לו (להסתובב עם בני משפחה וחברים, ללכת לחדר כושר, להתמסר לתחביבים) עקב השימוש באלכוהול.
 
כשהאלכוהול תופס הרבה אנרגיה והמיקוד. כשמבלים הרבה זמן בשתייה, חשובים עליה או מתאוששים מהשפעותיה. אם כל מערכות היחסים או הפעילות החברתית סובבים סביב השתייה.
 
כששותים למרות שיודעים שזה גורם לבעיות. למשל, כשהאלכוהוליסט מכיר בעובדה שהשימוש באלכוהול פוגע בנישואין שלו, מה שהופך לדיכאון או גורם לבעיות בריאות, אבל הוא ממשיך לשתות בכל מקרה.
 

הכחשת השתייה


הכחשה של התמכרות לאלכוהול היא אחד המכשולים הגדולים ביותר לקבלת עזרה. הרצון לשתות כל כך חזק, שהמוח מוצא דרכים רבות לתרץ את השתייה, גם כאשר הנזקים ברורים. ההכחשה שומרת על האלכוהוליסט מלחפש בהתנהגות שלו את ההשפעות השליליות של ההתמכרות, ומחריפה את הבעיות הקשורות לעבודה, למערכות יחסים ועוד.
 
מי שסובל מבעית שתייה, עשוי להכחישה בכך שהוא ימעיט בכמויות שהוא שותה, יצמצם את ההשלכות השליליות של ההתמכרות, יתלונן על המשפחה והחברים שהם מגזימים בבעיה או יאשים אנשים אחרים בהתמכרות שלו. כך ייתכן שהוא יאשים "בוס לא הוגן" לצרות בעבודה או "אישה מציקה" לבעיות בחיי הנישואין, ולא יסתכל איך השתייה שלו תורמת לבעיה. בעוד בעיות בעבודה, במערכת היחסים ולחצים פיננסיים יכולים לקרות לכולם, השלכת האשמה על אחרים בהידרדרות עשויה להוות סימן לצרות.
 

חמישה מיתוסים על התמכרות לאלכוהול

 
"אני יכול להפסיק לשתות מתי שאני רוצה". סביר יותר, אתה לא יכול. כך או כך, זה רק תירוץ כדי לשמור על ההתמכרות לשתייה. האמת היא, שאתה לא רוצה להפסיק. מי שאומר לעצמו שהוא יכול להפסיק לשתות מרגיש בשליטה, למרות כל הראיות המראות את המצב ההפוך ולא משנה הנזק שהיא עושה.
 
"השתייה שלי היא הבעיה שלי, אז אין לאף אחד הזכות להגיד לי להפסיק". זה נכון שההחלטה להפסיק לשתות תלוי בך, אבל אתה מרמה את עצמך אם אתה חושב כי השתייה שלך לא מזיקה לאף אחד אחר, רק לך. אלכוהוליזם משפיע על כולם סביבך, במיוחד לאנשים הכי קרובים אליך. הבעיה שלך היא הבעיה שלהם.
 
"אני לא שותה כל יום, אז אני לא יכול להיות אלכוהוליסט" או "אני שותה יין או בירה, ולכן אני לא יכול להיות אלכוהוליסט". אלכוהוליזם אינו מוגדר על ידי מה שאתה שותה או כמה אתה שותה. ההשפעות של השתייה הן הבעיה. אם השתייה גורמת לבעיות בבית או בעבודה , יש לך בעיית שתייה- גם אם אתה שותה פעם ביום או רק בסופי השבוע, מוריד טקילה או נצמד ליין, שותה בירה או ויסקי .
 
"אני לא אלכוהוליסט כי יש לי עבודה ואני בסדר". אתה לא חייב להיות חסר בית ולשתות מתוך שקית נייר חומה על מנת להיות אלכוהוליסט. אלכוהוליסטים רבים מסוגלים להחזיק עבודה, לעבור בית ספר ולפרנס את משפחותיהם. חלקם אפילו יכולים להצטיין. אבל רק בגלל שאתה אלכוהוליסט עם תפקוד סביר לא אומר שאתה לא שם את עצמך או את יקיריך בסכנה. לאורך זמן, השפעות ההתמכרות עשויות להדביק אותך.
 
"שתייה היא לא התמכרות אמיתית כמו שימוש בסמים". ובכן, אלכוהול הוא סם, והאלכוהוליזם מזיק כמו התמכרות לסמים. התמכרות לאלכוהול גורם לשינויים בגוף ובמוח, ושימוש לרעה באלכוהול יכול להשפיע השפעה הרסנית על הבריאות שלך, הקריירה שלך, ומערכות היחסים שלך בטווח הארוך. אלכוהוליסטים צריכים לעבור תהליך גמילה כדי להפסיק לשתות, בדיוק כמו משתמשים בסמים.
 

קבלת עזרה


מי שמוכן להודות שהוא מכור לאלכוהול, כבר עשה את הצעד הראשון. צריך כוח ואומץ להתמודד עם שימוש באלכוהול ואלכוהוליזם. הרצון לקבל עזרה הוא הצעד השני.
 
בין אם האלכוהוליסט בוחר ללכת לגמילה, להסתמך על תוכניות לעזרה עצמית, לקבל טיפול, התמיכה בו היא חיונית. הרבה יותר קל להתאושש מהתמכרות לאלכוהול כאשר יש לך אנשים שאתה יכול להישען על עידוד, נחמה והדרכה. ללא תמיכה,  קל ליפול חזרה לדפוסים ישנים כשהמצב קשה.
 
המשך ההתאוששות של האלכוהוליסט תלויה בהמשך טיפול בתחום בריאות נפש, אסטרטגיות למידה והתמודדות, וקבלת החלטות טובות יותר בעת התמודדות עם אתגרי חיים. כדי להישאר לטווח הארוך ללא צריכת אלכוהול, האדם גם צריך להתמודד עם בעיות היסוד שהובילו להתחלת ההתמכרות. בעיות אלה יכולים להיות דיכאון, חוסר יכולת לנהל את הלחץ, טראומה בלתי פתורה מהילדות, או בעיות נפשיות. בעיות מסוג זה עשויות להיות בולטות יותר כאשר הוא מפסיק להשתמש באלכוהול כדי לפתור אותם. אבל כדי לטפל בהם הוא צריך עזרה.

ליצירת קשר אנא מלאו את הפרטים