דלג לתוכן

הפרעות קשב וריכוז במבוגרים

אם אתם מוצאים את עצמכם כל הזמן באיחור, לא מאורגנים, שכחנים, לא מרוכזים וכורעים מפחד האחריות, ייתכן שיש לכם הפרעת קשב וריכוז (ADHD). הפרעה זו משפיעה על מבוגרים רבים ועלולה לעכב כל דבר, ממערכות היחסים ועד לקריירה שלכם. עזרה לבעיה זו תמיד זמינה, והצעד הראשון לכך היא למידה. ברגע שמבינים את האתגרים, ניתן ללמוד לפצות על החולשה ולהתחיל לנצל את נקודות החוזק שלכם.

הפרעות קשב וריכוז במבוגרים

הפרעת קשב וריכוז היא לא רק בעיה בילדים. אם אובחנת עם הפרעת קשב וריכוז בילדות, רוב הסיכויים שלפחות חלק מהתסמינים ימשיכו גם לבגרות. אבל גם אם לא אובחנת כילד, זה לא אומר שאתה לא יכול להיות מושפע מכך כמבוגר.

בעבר, הפרעה זו הייתה כמעט בלתי מוכרת לאורך הילדות. במקום להכיר בתסמינים ולזהות את הבעיה האמיתית, המשפחה, המורים וההורים חשבו שמדובר בחולמנות, השתמטות, עצלות או סתם תלמיד גרוע. ייתכן שניתן היה לפצות על הסימפטומים של הפרעת קשב כאשר היית צעיר, רק כדי להיתקל בבעיותיה בהיותך אדם בוגר. זה לא קל ואף מאתגר לפתח קריירה, לגדל משפחה, לנהל משק בית וגם להישאר רגוע, אבל אם יש לך הפרעת קשב וריכוז, זה יכול להרגיש ממש בלתי אפשרי.

החדשות הטובות הן שעם חינוך, תמיכה וקצת יצירתיות, אתה יכול ללמוד לנהל את הסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז ולחזק חלק מהחולשות שלך. זה אף פעם לא מאוחר מדי להפוך את הקשיים של הפרעת הקשב למנוע פעולה ולהתחיל להצליח בתנאים שלך.

מיתוסים ועובדות על הפרעת קשב וריכוז במבוגרים

מיתוס: הפרעת קשב וריכוז היא פשוט חוסר כוח הרצון. אנשים עם הפרעת קשב יכולים להתמקד בדברים שמעניינים אותם ובכל משימה אחרת אם הם באמת רוצים.
עובדה: הפרעת קשב וריכוז נראית לכאורה דומה מאוד לבעיות כוח רצון, אבל היא לא. זוהי בעצם בעיה כימית במערכות הניהול של המוח.

מיתוס: לכל אחד יש את הסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז וכל אחד עם מטען הולם יכול להתגבר על קשיים אלה.
עובדה: הפרעת קשב וריכוז משפיעה על אנשים בכל הרמות. ולמרות שלכולם יש לפעמים סימפטומים של הפרעת קשב וריכוז, הרי שרק אלה עם ליקויים כרוניים מאובחנים כלוקים בהפרעה.

מיתוס: מי שסובל מהפרעת קשב וריכוז אינו סובל מדיכאון, חרדה, או בעיות פסיכיאטריות אחרות.

עובדה: אדם עם הפרעת קשב וריכוז הוא בעל סיכוי גבוה יותר ללקות בהפרעה נוספת, כשחוסר הקשב והריכוז חופף עם הפרעות אחרות.

מיתוס: אם כבר אובחנת עם הפרעת קשב וריכוז כילד, אתה לא יכול לקבל אותה כמבוגר.
עובדה: מבוגרים רבים נאבקים כל חייהם עם ליקויי הפרעת קשב וריכוז בלתי מוכרת. הם לא קיבלו עזרה משום שהם הניחו שהקשיים הכרוניים שלהם, כמו דיכאון או חרדה, נגרמו על ידי ליקויים אחרים שלא הגיבו לטיפול רגיל.

סימנים ותסמינים של הפרעת קשב וריכוז במבוגרים

הפרעות קשב וריכוז במבוגרים נראות לעתים קרובות שונות לגמרי ממה שנעשה בילדים, והסימפטומים שלהן ייחודיים לכל אדם ואדם. הקטגוריות הבאות מראות תסמינים שכיחים של הפרעת קשב וריכוז במבוגרים. ברגע שתוכל להצביע על התסמינים הבעייתיים ביותר שלך, תוכל להתחיל לעבוד על אסטרטגיות להתמודד עימם.

1.    קושי להתרכז ולהישאר ממוקד

למבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז יש לעתים קרובות קושי להישאר ממוקדים למילוי משימות שגרתיות יומיומיות. ייתכן שדעתם תוסח בקלות על ידי מראות וקולות לא רלוונטיים, הם יקפצו במהירות מפעילות אחת לאחרת או יינטו להשתעמם במהירות. יש נטייה להתעלם מתסמינים בקטגוריה זו, כי הם פחות נראים כלפי חוץ לעומת תסמיני קשב וריכוז של היפראקטיביות ואימפולסיביות, אבל הם יכולים להיות בעייתיים ומשבשי חיים. הסימפטומים של חוסר תשומת לב וריכוז קשיים כוללים:

"שכרון חושים" בלי להבין זאת, אפילו באמצע שיחה
הסחה ונדודי תשומת לב המקשים להישאר על המסלול
קושי לשים לב או להתמקד, כגון בעת קריאה או האזנה לאחרים
מאבק תמידי להשלים את המשימות, אפילו אלה שנראות פשוטות
נטייה להתעלם מפרטים, שהובילה לטעויות או לעבודה שלמה
מיומנויות הקשבה דלות

בזמן שאנו מודעים לעצם העובדה שאנשים עם הפרעת קשב וריכוז מתקשים להתמקד במשימות שאינן מעניינות אותם, אנו לא יודעים שיש עוד צד: נטייה לשקוע במשימות מגרות ומתגמלות. סימפטום זה הוא למעשה מנגנון התמודדות להסחת דעת- דרך של התעלמות מהתוהו ובוהו. הסימפטום יכול להיות כל כך חזק, שאתה לא מודע לכל מה שקורה סביבך. לדוגמא, אתה יכול להיות שקוע כל כולך בספר, בתכנית טלוויזיה או במחשב, עד שתאבד לחלוטין את תחושת הזמן ותזניח את הדברים שאתה אמור לעשות. זה יכול להפך ליתרון אם הדבר יתועל לפעילות יצרנית, אבל גם יכול להוביל לבעיות בעבודה ובמערכות היחסים.

2.    חוסר ארגון
תסמינים שכיחים בהפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים הם חוסר ארגון. זו משימה מאתגרת בשבילם לארגן איזה מידע רלוונטיים למשימה, מתן עדיפות לדברים שצריך לעשות, שמירה על מסלול של משימות ותחומי אחריות וניהול הזמן. תסמינים נפוצים של חוסר ארגון ושכחה כוללים:

כישורים ארגוניים עלובים (בבית, במשרד, או במכונית מאוד מבולגנת ועמוסה)
נטייה להתמהמה
בעיה בלהתחיל ולסיים פרויקטים
איחור כרוני
שכיחת פגישות, התחייבויות, ומועדים
איבוד דברים כל הזמן (מפתחות, ארנק, טלפון, מסמכים, חשבונות)
להמעיט בזמן שלוקח להשלים משימות

3.    אימפולסיביות
אם אתה סובל מתסמינים בקטגוריה זו, ייתכן שיש לך בעיות בהתנהגויות ובתגובות שלך. אתה עלול לפעול לפני שאתה חושב, או להגיב מבלי לקחת בחשבון את ההשלכות. אתה עלול למצוא את עצמך מפריע לאחרים, פולט הערות, וממהר למשימות מבלי לקרוא הוראות. קשה מאוד לטפל בבעיות של אימפולסיביות. לטוב ולרע, אתה יכול ללכת קדימה ולמוצא את עצמך בנסיבות שעלולים להיות מסוכנות. ייתכן שאין לך שליטה על הדחפים אם אתה:

מפריע לאחרים או מדבר לעתים קרובות
בעל שליטה עצמית ירודה
פולט מחשבות גסות או בלתי הולמות בלי לחשוב
יש לך נטיות ממכרות
פועל בפזיזות או באופן ספונטני ללא קשר לתוצאות
יש לך בעיית התנהגות חברתית

4.    קשיים רגשיים
מבוגרים רבים עם הפרעת קשב וריכוז מתקשים לנהל את רגשותיהם, במיוחד כשמדובר ברגשות כמו כעס או תסכול. סימפטומים רגשיים משותפים של הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים כוללים:

תחושה של הישגיות
אי התעסקות עם תסכול
נדנדות עצבנות או מצב רוח
מתקשים להיות בעלי מוטיבציה
רגישות יתר לביקורת
מזג קצר
הערכה עצמית נמוכה ותחושת חוסר ביטחון

5.    היפראקטיביות או חוסר מנוחה
ניתן להסתכל על היפראקטיביות במבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז באותו אופן כמו שקורה אצל ילדים. אנשים רבים עם הפרעה זו יכולים להיות אנרגטיים מאוד ולהראות כאילו הם מונעים על ידי מנוע. עם זאת, ככל שמתבגרים, הסימפטומים של ההיפראקטיביות עשויים להיות יותר עדינים ופנימיים. תסמינים שכיחים של היפראקטיביות במבוגרים כוללים:

תסיסה ורגשות של חוסר מנוחה פנימית
נטייה לקחת סיכונים
שעמום בקלות
עצבנות מתמדת
תשוקה להתרגשות
דיבור באופן מוגזם
עשיית מיליון דברים בבת אחת

מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז יש נוטים להיות היפראקטיביים הרבה פחות מאשר עמיתיהם הצעירים. רק קבוצה קטנה של מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז סובלת מסימפטומים בולטים של היפראקטיביות.

השפעות של הפרעת קשב וריכוז על מבוגרים

אם אתה רק מגלה שיש לך הפרעת קשב וריכוז כמבוגר, רוב הסיכויים שכבר סבלת במשך השנים מאותה הבעיה. אנשים אולי כינו אותך "עצלן" או "טיפש" בגלל נטייתך לשכוח או להתקשות בלהשלים דברים, וייתכן שהתחלת לחשוב על עצמך במונחים השליליים האלה.

להפרעת קשב וריכוז שאינה מטופלת יש השפעות רחבות היקף ויכולה לגרום לבעיות כמעט בכל תחום בחייך:

בעיות בריאות פיזיות ונפשיות. הסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז יכולים לתרום למגוון רחב של בעיות בריאות, הכוללים אכילה כפייתית, שימוש בסמים, חרדה, מתח כרוני, והערכה עצמית נמוכה. אתה גם עלול להיתקל בבעיות עקב הזנחת בדיקות חשובות, התעלמות מהוראות רפואיות, ולשכוח לקחת תרופות חיוניות.

עבודה וקשיים כלכליים. מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז חווים לעתים קרובות קשיים בקריירה ומרגישים תחושה של הישגיות חזקה. ייתכן שיהיו להם צרות עם שמירה על העבודה, כללי החברה, עמידה בלוחות זמנים, ולדבוק בשגרת עבודה 9 עד 5. ניהול כספים יכולים להוות גם בעיה: מאבק עם חשבונות שלא שולמו, ניירת אבודה, עמלות בגין איחור, או חוב בשל הוצאות פזיזות.

בעיות ביחסים. הסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז יכולים ללחוץ על מערכות היחסים בעבודה, בזוגיות ובמשפחה. ייתכן שבעלי הפרעת הקשב ימאסו בנדנוד קבוע מיקירים לסדר, להקשיב יותר מקרוב או להתארגן. קרוביהם עלולים להרגיש כעס וטינה על מה שנתפס בעיניהם כחוסר אחריות או חוסר רגישות.

ההשפעות הרחבות היקף של הפרעת קשב וריכוז יכולות להוביל למבוכה, תסכול, חוסר תקווה, אכזבה, ואובדן האמון. והרגשה כאילו לעולם לא יוכלו לשלוט בחייהם. זו הסיבה שאבחנה של קשב וריכוז במבוגרים יכולה להיות מקור עצום של הקלה ותקווה. האבחנה עוזרת להבין בפעם הראשונה שאתה לא אשם. הקשיים שהיו לך הם סימפטומים של הפרעת קשב וריכוז -לא התוצאה של חולשה אישית או פגם באופי.

זה לא קל לחשוב שיש משהו לא בסדר איתך, אבל זה בסדר להיות שונה. הפרעת קשב וריכוז היא לא אינדיקציה לאינטליגנציה או יכולת. דברים מסוימים עלולים להיות קשים יותר עבורך, אבל זה לא אומר שאתה לא יכול למצוא את הנישה שלך ולהשיג הצלחה. המפתח הוא לברר מה הן נקודות החוזק שלך ולנצל אותם.

זה יכול להיות מועיל לחשוב על הפרעות קשב וריכוז כאוסף של תכונות שהן חיוביות ושליליות -בדיוק כמו כל אוסף תכונות. יחד עם האימפולסיביות ועם חוסר הארגון של הפרעת קשב וריכוז למשל, מגיעה לעתים קרובות יצירתיות מדהימה, תשוקה, אנרגיה, חשיבה מחוץ לקופסה, וזרם בלתי פוסק של רעיונות מקוריים. צריך להבין במה אתה טוב כדי לתמוך בחוזקות אלה.

אבחון הפרעות קשב וריכוז במבוגרים

חמוש בהבנת האתגרים של הפרעת קשב וריכוז ועם עזרה של מומחים, אתה יכול לעשות שינויים אמיתיים בחייך. מבוגרים רבים עם הפרעת קשב וריכוז מצאו דרכים משמעותיות לניהול הסימפטומים שלהם, ניצלו את המתנות שהוענקו להם, וניהלו חיים יצרניים ומספקים.

טיפול במבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז, כמו טיפול בילדים, צריך להיות כרוך בצוות של אנשי מקצוע, יחד עם בני משפחתו של האדם ובן זוגו. מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז יכולים להפיק תועלת ממספר טיפולים, כולל אימון התנהגותי, טיפול פרטני, קבוצות לעזרה עצמית, ייעוץ מקצועי, סיוע חינוכי ותרופות.

אנשי מקצוע שהוכשרו בטיפול בהפרעת קשב וריכוז יכולים לעזור לך:
לשלוט התנהגויות אימפולסיביות
לנהל את הזמן ואת הכסף שלך
לקבל ולהישאר מאורגן
לשפר את הפרודוקטיביות בבית ובעבודה
לנהל את הלחצים והכעסים
לתקשר בצורה ברורה יותר

לא משנה כמה החיים שלך יצאו מכלל שליטה, לא משנה כמה מותש ומתוסכל אתה מרגיש. עם תמיכה וערכת כלים מותאמים אישית של אסטרטגיות לעזרה עצמית, אתה יכול ללמוד איך להגיע מאורגן, לנהל ביעילות את הזמן שלך, לקחת את השליטה על הכספים שלך, לשפר את הביצועים בעבודה, ולשפר את הכישורים החברתיים שלך.

ליצירת קשר אנא מלאו את הפרטים