דלג לתוכן

טיפול פסיכולוגי במנהרת הזמן

הטיפול הפסיכולוגי תופס מקום של כבוד בלוחות הזמנים של רבים מאתנו. כיצד הוא נכנס לתודעה של כולנו והאם זה היה כך מאז ומתמיד?

מחשבות של פעם
בעבר היה נהוג לחשוב שאדם, אשר הולך לקבל טיפול פסיכולוגי הוא משוגע וכך הטיפול הפך לבושה וגם הפסיכולוגים עצמם לא זכו לכבוד רב מצד הציבור. בעבר גם לא דיברו על הסיבות לפנייה לטיפול כגון: חרדות, דכדוך, קשיים חברתיים וכך הלאה. תופעות אלו הינן נפוצות מאוד ותמיד היו, אך לא תמיד קיבלו את היחס המגיע להן.

מחשבות מודרניות
כיום, בניגוד לעבר, ישנה פתיחות רבה בנושא בריאות הנפש. פתיחות זו, היא תוצאה ישירה של מודעות גבוהה לחשיבותה של בריאות הנפש וכפועל יוצא, הצורך לשמור עליה. היות שכך, הפסיכולוגיה וגם הפסיכולוגים עצמם התחילו לקבל את הכבוד המגיע להם ואנשים רבים נהנים מהנגישות של רפואת הנפש.

קשר גוף נפש
מכירים את כאבי הראש והבטן, המלווים תקופות קשות מבחינת נפשית? כאבים אלו ורבים אחרים מראים את הקשר שבין הגוף לבין הנפש. כאשר ישנו קושי רגשי ונפשי גדול, הוא יתבטא לעתים קרובות גם בכאב גופני בלתי מוסבר על ידי הרפואה הקונבנציונאלית. וכאשר הכאב הרגשי ישכך, גם הכאב הגופני ישכך אתו.

כאב פסיכוסומטי
בעבר אנשים נטו לחשוב, שכאב שלא ניתן להסבירו על ידי הרפואה הקונבנציונאלית הוא כאב לא קיים. כיום יודעים, שזהו כאב אמתי לחלוטין, אשר מקורו בכאב נפשי של הסובל ממנו. כלומר, בעזרת טיפול פסיכולוגי ניתן למנוע את כאב אמתי זה או לרפאו.

בטיפול
הסדרה המוכרת, אשר גם מצאה את עצמה מעובדת לטובת שידור בארצות שונות ברחבי העולם, הכניסה אותנו אל נבכי הקליניקה של הפסיכולוג. שם יכולנו לראות כיצד אנשים בעלי בעיות רגשיות מגיעים לתובנות בעזרת הדרכה צמודה של איש מקצוע, כאשר חלק מן הדמויות סבלו מבעיות קשות, הדורשות טיפול פסיכולוגי אינטנסיבי יותר ולאורך יותר זמן, בעוד דמויות אחרות הגיעו בשל מכלול של דברים פעוטים, אשר ניתן לפרק לגורמים ולקבל עזרה משמעותית בתוך זמן קצר יחסית.

סדרה זו הביאה את נושא הטיפול הפסיכולוגי אל תוך הבתים של כולנו ופתחה בפנינו את האופן, בו מתנהל הטיפול. כמובן, התהליך הוא הרבה יותר ארוך ומורכב ממה שניתן לראות בסדרה, אך בהחלט מדובר על שיח בין שני אנשים עם הרבה הקשבה והכלה, בעיקר מצד הפסיכולוג המטפל, לטובת המטופל.

נפלאות המודרניזציה
אם בעבר המוניטין שיצאו לטיפולים הפסיכולוגיים היו לא טובים בלשון המעטה, מעטים היו האנשים, אשר פנו לעיסוק במקצוע זה. כיום, כאשר טיפול פסיכולוגי נמצא במודעות של כולנו, הוא גם נגיש יותר וניתן למצוא שפע של מטפלים מצוינים בגישות שונות בהתאם לצרכים של המטופל כגון: טיפול במסגרת השירות של קופות החולים ובסבסודן, קליניקות פרטיות בכל מקום בארץ, שעות גמישות יותר ועוד. כל אלו עוזרים לכל אחד מאתנו למצוא את הדרך לטפל בנפש שלנו בהתאם לחיי היום יום שלנו.

טיפול בילדים
בשל הבושה הגדולה שהייתה בעת קבלת טיפול פסיכולוגי בעבר, הורים רבים נמנעו ממתן טיפול שכזה לילדיהם, שהיו זקוקים לו כל כך. ילדים אלו הפכו למבוגרים, אשר ברבות הימים סביר להניח, שהגיעו לטיפול פסיכולוגי בעצמם. כיום, הטיפול הפסיכולוגי ניתן גם במסגרות החינוך כגון הגנים ובתי הספר.

לסיכום
הטיפול הפסיכולוגי קיים כבר שנים רבות, אך רק בעשורים האחרונים החל לחדור לתודעת כלל הציבור ולהגיע אל כל שכבות האוכלוסייה ואפילו אל הפריים טיים הטלוויזיוני!

ליצירת קשר אנא מלאו את הפרטים